lördag 23 januari 2010

Reflektion v.3

Veckan inleddes med interaktiv gestaltning. Genom tystnad, masker, rollspel och andra former undersöktes gränser på olika nivåer. Grymt givande, både på det konstnärliga planet och i lärarsyfte. Någon sa att det inte verkade finnas någon anknytning till lärarrollen. Jag tror dock att det är viktigt att undersöka begreppen gränser och identitet på olika sätt för att skapa bra förutsättningar för att arbeta med barn och ungdomar. Jag har lagt mycket tid under terminen som gått på gruppen och dess mekanismer, och grupparbetet gav mig tillfälle att vara en del av en grupp med ett gemensamt konkret mål. Insåg att jag har blivit bättre på att samarbeta (jag varken tog över eller blev oengagerad) och börjar misstänka att man faktiskt kan lära av varandra i en grupparbetssituation, även om jag är skeptisk till att använda det för mycket i skolan.

Fredagen kretsade framför allt kring Vygotskijs idéer om fantasi. Jag tappar automatiskt förtroendet för föreläsare som backar sina idéer med hjärnforskning, men jag ser fram emot att läsa Vygotskij och se vad han har att komma med. Ser över huvud taget fram emot den teoretiska delen av terminen. Ska ge pedagogiken en ny chans, tidigare i utbildningen har mycket känts ganska spekulativt och oseriöst. Efter en termin av lek får det åter bli sena nätter med det skrivna ordet och lagliga droger.

Temat för den nya terminen är KONFLIKT. Äntligen får jag börja med min nya skissbok!



Det är skönt att vara tillbaka.

Veckans låt: Sigur Rós - Hoppipolla

2 kommentarer:

  1. Jag förstår din skeptisism (stavas det så?) till grupparbete. Jag tycker att jag har varit med om väldigt mycket dysfunktionella grupparbeten genom min skoltid och även under min tid som lärare. Men jag tror ändå att det finns så mycket av varandra.
    Jag tänker att barn (och även vuxna) behöver mer tid att träna på att arbeta tillsammans. Att lyssna, vara lyhörd, ödmjuk och även att ta plats i gruppen. Kanske mer sokratiska samtal kan hjälpa till lite grann...?

    Underbar bild!

    SvaraRadera
  2. Coffee and Cigarettes asså. Förstod inte den alls när jag såg den för 5-6 år sedan men nu va scenen helt lysande.
    Tror fö precis som Lena att grupparbete är tokviktigt och man behöver tid arbeta i grupp. Förhoppningsvis inte bara samma typ av grupparbete så det blir någon typ av (i brist på bättre uttryck) negativ betingning där man bara förknippar att jobba tillsammans i grupp i skolan med en och samma sak.

    SvaraRadera