måndag 18 januari 2010

Fem Skisser


Ett porträtt av en människa som upplever att hon inte kan uttrycka sig och få fram det som finns inom henne. Språket, men även miljöer, grupperingar och förväntningar kan skapa begränsningar. Som lärare kommer vi möta människor som inte har hittat sätt att förmedla sig själva på. En viktig uppgift är att lyssna och se individernas begränsningar och hjälpa dem att hitta sätt att kommunicera.


Integritet är temat i bilden. Vi har under terminen blivit del av en grupp, och jag har lagt mycket tid på att fundera kring gruppen och dess mekanismer. Det är en intressant process där alla är sårbara på olika sätt. Jag tror att man ofta, i viljan att skapa en grupp som är öppen och sammanvävd, lägger mindre fokus på individernas integritet. Det finns en dubbelhet i mannens uttryck. Samtidigt som han håller tillbaka det han har framför sig finns en tveksamhet i hans ansikte. Människan är sällan överens med sig själv och ännu mer sällan konsekvent.


Den här bilden föddes som en lek med begränsningar. Människan önskar sig förklaringar till det hon möter, hon kategoriserar och stoppar in i fack. Då hon möter det oväntade blundar hon, för att sedan öppna ögonen och se något annat. Hon blir trygg med sin tillvaro, men också begränsad då hon i sin strävan efter trygghet väljer att inte se vissa delar av sin verklighet. Hon ser ofta på andra människor på liknande sätt, anpassar sina bilder av främlingar för att de ska passa in i det invanda.



”Anomali kan inom vetenskapsteorin ses som ett faktum som strider mot ett paradigm, det vill säga strider mot en allmänt accepterad teori eller världsuppfattning. Att ändra på teorin för att ta bort en anomali som inte passar in är inte alltid möjligt, utan att det leder till att nya anomalier uppstår. För att lösa en anomali kan det därför krävas en grundläggande omstrukturering av de befintliga teorierna.” Wikipedia



Bilden av de gråtande fågellika varelserna blev skissbokens sista. På något sätt får de gestalta den förändring som skett i mig under terminens gång. En del av mig inser att en annan måste lämnas bakom mig. Detta är det ögonblick då vi skiljs åt.

1 kommentar:

  1. Intressant bild och text om anomali. Viktiga tankar att ta med ut i elevgrupperna! Jag associerar direkt till mobbning, men ju mer jag funderar kring ämnet, desto mer olika fält täcker det. Identitetsskapande, källkritik, konflikten som sker då ny kunskap möter gammal. Intressant ämne att arbeta vidare med redan nu på VFUn kanske.

    SvaraRadera