måndag 22 april 2013

Glas




Jag lämnar lasern ett ögonblick för att arbeta med glas.



Glaset har haft andra former: det har varit vinglas, flaskor osv. De är nu slagna i spillror, och jag samlar ihop skärvorna av det som en gång sett helt ut, när det sågs från en helt annan vinkel. För att förstå det på nytt måste jag bygga en helt ny struktur av de fragment jag har - jag bygger en ny tolkningsmodell. Att göra detta utan att använda stereotyper, binära konstruktioner eller andra färdiga mallar är inte möjligt inom en trädlik rotsystemsmodell. Det är inte intressant att (re)producera en tankestruktur som har en stelnande eller stabiliserande funktion. Det är inte intressant med ett representationssystem.



"Any part within a rhizome may be connected to any other part, forming a mileau that is decentered, with no distinctive end or entrypoint (Parr, 232, 2005)."



Det som är intressant är hur saker är sammanlänkade, snarare än vad saker är. Rörelsen är intressant. Min struktur är multipliciteter som vecklar ut sig och sträcker sig bortom en strävan efter en statisk essens.








The Deleuze dectionary. Edited by Adrian Parr. New York : Colombia University Press, 2005.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar