torsdag 18 april 2013

tillbaka i nätet/ metod


Det har hänt mycket den här veckan

[DOMSLUT][NAMNBYTE][METAMORFOS][NONKNOWN]

Hur ska jag förstå en relation? Jag försöker avlägsna mig från de inbyggda bilderna av trädet som tankemodell för att förstå världen. Försöker tänka förbi linearitet och applicera tanken om lager på mina upplevelser.

Jag har letat och läst, känt mig fram i det bildspråk som Deleuze och Guattari använder sig av. De tar världen och omplacerar den, och alla de kodverk vi tidigare varit bundna till (lingvistiken, strukturalismen… trädet med sina rötter och sitt linjära växande som metafor för grunden, kärnan i alla tankestrukturer) kan omdefinieras eller omformuleras genom denna förskjutning.

Jag har i tidigare arbeten (framförallt i mina andra ämnen, engelsk litteratur och religionsvetenskap) använt mig av binära dikotomier för att förstå hur maktförhållanden skapas och upprätthålls. För att ta nästa steg: [Binary logic is the spiritual reality of the root-tree (5)] emancipationen är möjlig endast genom att förskjuta kodsystemen och tillåta multiplicitet på ett nytt sätt. Genom en rhizomatisk metod kan vi analysera till exempel språket genom att förflytta det in i andra dimensioner och placera in det i nya register. Jag förflyttar mig, i min undersökning, från trädet som metafor till rhizomet.



Jag har fortsatt mitt skissande för att förstå. Jag använder fortfarande mjuka blyertsstift och stompf på tapetrullar. Men nu har min illustration vuxit och runnit utanför papprets gränser, och jag har fått bygga på pappret för att låta den växa fritt. För att kunna förstå det jag vill undersöka måste jag använda mig av den förskjutning som kastar om de språk och koder som formulerat min värld. Jag har gjort några iakttagelser som kan vara relevanta:



Min bild formas organiskt, den är rhizomatisk till sin natur. Det finns inget centrum. Vilken punkt som helst kopplas till vilken annan punkt som helst, den består av segment eller dimensioner eller riktingar snarare än av enheter vars positioner bestäms av ett yttre ramverk. Det finns ingen början (jmfr kärna/ rotsystem) eller slut vilket jag tror är enormt relevant för att förstå hur en relation kan bli destruktiv utan att det finns enkla förklaringsmodeller för varför. Orsak och verkan i traditionell mening räcker inte till.

[MEN] trots att den formas organiskt upplevs den också mekanisk till sin struktur.



Det mekaniska organiska cyborg-lika i min illustration öppnar upp för nya aspekter.

To be continued.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar